V případě nepřítomnosti dítěte ve škole prosím o neprodlené doplnění zápisů z přírodovědy, vlastivědy a geometrie.
Pokud dítě chybí 1 den, nebo jen část dne, prosím o neprodledné doplnění zadaných domácích úkolů.
Při delší nepřítomnosti se s dětmi na dopsání úkolů budu domlouvat individuálně. Domácí úkoly zadávám dle aktuální potřeby něco procvičit, což se dětí, které nejsou v danou chvíli ve škole, nemusí týkat.
Po návratu do školy obvykle zjišťuji, zda dané učivo zvládá a do jaké míry, a podle toho některé úkoly doplňujeme. Není tedy nutné dopsat všecny úkoly, jen ty, které jsou pro dítě v tu chvíli přínostné/potřebné.
Úkoly, které by si děti měly určitě doplnit, označuji v tabulce černě. Jedná se zejména o učivo, které je nutné procvičovat neustále.
Ostatní úkoly (v tabulce označené šedě) berte jako doporučené, vhodné k zišťování toho, do jaké míry dítě učivo zvládá. Můžete je provádět ústně.
Další úkoly k procvičování i vysvětlení učiva najdete v záložce Za školou nebo v našich učebnicích.
19. týden (30. 4. - 4. 5.)
Předmět | Učivo | Co by měly děti umět | Doporučená cvičení |
ČJ | Skladba |
- určit skladební dvojice, určit člen řídící a závislý - rozlišit podmětnou a přísudkovou část věty |
|
Slovesa | - časovat slovesa ve způsobu rozkazovacím a podmiňovacím | PS str. 6 / cv. 16 PS str. 7 / cv. 22 |
|
Zájmena | - bezpečně rozlišit zájmena v textu - přiřadit konkrétní zájmena k jejich druhu |
||
Pravopis | - doplnit koncovky v příčestí minulém na základě shody přísudku s podmětem - používat správná pravidla pravopisu při doplňování i/y v kořeni a koncovkách - správně odůvodňovat známé pravopisné jevy |
PS str. 7 / cv. 23 PS str. 8 / cv. 24, 26 PS str. 6 / cv. 17, 18 |
|
Sloh | - při práci ve skupině připravit část scénáře k pohádce Červená Karkulka 2 | ||
M | Celá čísla |
- správně zapsat čísla kladná a záporná - čísla kladná a záporná najít na číselné ose - s pomocí číselné osy hledat řešení jednoduchých příkladů na sčítání a odčítání - najít odraz celých čísel v realitě |
|
Desetinná čísla | - písemně sečíst desetinná čísla, odhadnout výsledek - porovnat desetinná čísla - využít možnost převodu desetinných čísel na desetinný zlomek k porovnávání zlomků |
||
Konstrukční úlohy |
- sestrojit geometrické útvary podle zadání - umět přečíst matematické symboly pro kolmice, rovnoběžky, náleží a nenáleží - při konstrukci trojúhelníka ověřit možnost sestrojení pomocí trojúhelníkové nerovnosti - najít a označit pravý úhel - vypočítat / změřit průměr kružnice z daného poloměru - rýsovat přesně a úhledně (lehce, jednotažně, pečlivě) |
18. týden (23. 4. - 27. 4.)
Předmět | Učivo | Co by měly děti umět | Doporučená cvičení |
ČJ | Podstatná jména |
- vyjmenovat a správně určit mluvnické kategorie a vzory | |
Slovesa | - časovat sloveso ve způsobu rozkazovacím a podmiňovacím - časovat sloveso být ve způsobu podmiňovacím |
PS str. 5 / cv. 13 PS str. 6 / cv. 14, 15 PS str. 7 / cv. 20, 21 |
|
Sloh | - při práci ve skupině připravit část scénáře k pohádce Červená Karkulka 1 | ||
M | Desetinné číslo | - vytvořit a vyřešit slovní úlohy s desetinnými čísly | |
Početní operace | - mít zautomatizované písemné početní operace | UČ str. 49 / cv. 13 (1. řádek + ZK) |
|
Geometrické útvary | - orientovat se v pojmech vrchol, strana, hrana, stěna, plášť - rozlišit a popsat tělesa |
17. týden (23. 4. - 27. 4.)
Předmět | Učivo | Co by měly děti umět | Doporučená cvičení |
ČJ | Významy slov | - bezpečně rozlišit a tvořit slova nadřazená, podřazená a souřadná, slova protikladná a souznačná, slova bez citového zabarvení a slova citově zabarvená |
|
Podstatná jména | - vyjmenovat a správně určit mluvnické kategorie a vzory | ||
Slovesa | - vyjmenovat a správně určit mluvnické kategorie - rozlišit a utvořit slovesa v rozkazovacím způsobu - rozlišit sloveso ve tvaru jednoduchém / složeném, určitém / neurčitém - rozlišit zvratné sloveso |
||
Skladba | - sestavit větný vzorec, podle daného větného vzorce vytvořit souvětí - rozlišit větu holou a rozvitou |
||
Práce s textem | - prezentovat informace z textu formou vyprávění, přebásnění, rozhovoru nebo ilustrace | ||
M | Desetinné číslo | - písmně sečíst 2-3 desetinná čísla | UČ str. 48/cv. 2, 3 UČ str. 48/cv. 5 UČ str. 49/cv. 6 |
Převody jednotek | - použít základní převodní vztahy jednotek času, objemu, hmotnosti a délky - převádět přes dva měnitele |
||
Početní operace | - aplikovat pravidla asociativnosti při počítání s výhodou - seřadit početní operace podle jejich přednosti, správně počítat se závorkami |
||
Konstrukční úlohy | - rýsovat dle zadání - rozlišit geometrické znaky pro kolmost, rovnoběžnost, náleží, nenáleží, polopřímka |
16. týden (16. 4. - 20. 4.)
Předmět | Učivo | Co by měly děti umět | Doporučená cvičení |
ČJ | Skladba | - rozlišit skladební dvojice - rozvinout větu přidáním dalších slov - rozlišit větu holou a rozvitou |
|
Slovní zásoba | - rozlišit a tvořit slova nadřazená, podřazená a souřadná, slova protikladná a souznačná, slova bez citového zabarvení a slova citově zabarvená |
||
M | Slovní úlohy | - sestavit jednoduchou slovní úlohu, navrhnout její řešení a správně ji vyřešit | |
Konstrukční úlohy | - na základě trojúhelníkové nerovnosti zjistit, zda lze trojúhelník sestrojit - narýsovat trojúhelník podle zadání |
||
Typy trojúhelníků | - rozlišit trojúhelník různostranný, rovnostranný, rovnoramenný a pravoúhlý | ||
Obvody a obsahy | - správně vypočítat obvod trojúhelníku s použitím správných jednotek |
14. týden (3. 4. - 6. 4.)
Předmět | Učivo | Co by měly děti umět | Doporučená cvičení |
ČJ | Přídavná jména | - vyhledat přídavná jména v textu - odvozovat přídavná jména od podstatných jmen - tvořit vhodné dvojice přídavných jmen a podstatných jmen - určit mluvnické kategorie příd. jmen (rod, číslo, pád) podle příslušného podst. jména |
|
Slovní druhy | - správně definovat slovní druh - na základě definice slovní druh rozpoznat ve větě |
||
Skladba | - ve větě vyhledat podmět a přísudek, označit základní skladební dvojici - rozlišit větu jednoduchou a souvětí - napsat správně vzorec souvětí |
||
Pravopis | - použít známá pravidla pravopisu i/y, ě/je, předpon s-/z-/vz, předložek s(e)/z(e) - práce s chybou |
||
Práce s textem | - prezentovat informace z textu formou vyprávění, přebásnění nebo ilustrace | ||
Sloh | - psat vymyšlené strašidlo | ||
M | Zlomky | - sčítat, odčítat a porovnat zlomky (opakování) | |
Početní operace | - použít správný algoritmus početních operací (automatizace postupů) | ||
Převody jednotek | - na základě základních převodních vztahů převádět jednotky přes dva měnitele | ||
Konstrukce | - rýsovat podle zadání (přesnost) | ||
Geometrické útvary | - orientovat se v pojmech kružnice (poloměr, průměr, střed), pravoúhlý trojúhelník | ||
Obvody a obsahy | - správně popsat postup výpočtu obvodů a obsahů rovinných útvarů - rozpoznat, kdy jde ve slovní úloze o výpočet obvodu, nebo obsahu - vytvořit slovní úlohu pro výpočet obvodu nebo obsahu |
13. týden (26. 3. - 28. 3.)
Předmět | Učivo | Co by měly děti umět | Doporučená cvičení |
ČJ | Zájmena | - skloňovat zájmena já a ty - pravopis zájmen mně/mě/mne, s sebou/sebou - rozlišit druhy zájmen |
|
Číslovky | - rozlišit druhy číslovek | ||
Pravopis | - použít správná pravidla pravopisu i/y, ě/je, předpon s-/z-/vz-, předložek s(e)/z(e) | ||
Čtení a LV | - rozlišit pojmy rým, verš - najít rým k daným slovům, doplnit celý verš |
||
M | Desetinná čísla | - převést desetinné číslo s desetinami/setinami na zlomek a naopak | |
Početní operace | - použít správný algoritmus početních operací (automatizace postupů) | ||
Převody jednotek | - na základě základních převodních vztahů převádět jednotky přes dva měnitele | ||
Konstrukční úlohy | - narýsovat rovinné geometrické útvary, správně je označit | ||
Obvody a obsahy | - rozpoznat, kdy jde ve slovní úloze o výpočet obvodu, nebo obsahu - správně vypočítat |
12. týden (19. 3. - 23. 3.)
Předmět | Učivo | Co by měly děti umět | Doporučená cvičení |
ČJ | Zájmena | - používat vhodné tvary zájmen v rámci vět - převést zájmena do základního tvaru (1. p.) |
|
Číslovky | - vyjmenovat druhy číslovek - vysvětlit rozdíl mezi číslovkami určitými a neurčitými - pomocí otázek rozdělit číslovky na základní, řadové, druhové, násobné |
||
Slova spisovná-nespisovná | - rozlišit v textu nespisovné tvary slov / slova nespisovná - identifikovat situace, v nichž se uplatňuje nespisovaná slovní zásoba - posoudit funkci nespisovné slovní zásoby |
||
Pravopis | - použít známá pravidla pravopisu při doplňování i/y | ||
M | Desetinná čísla | - vyjmenovat řády v desetinném čísle (desetiny, setiny) - zaokrouhlit desetinné číslo na jednotky |
|
Početní operace | - použít správný algoritmus početních operací (automatizace postupů) | ||
Převody jednotek | - vyjmenovat jednotky délky, objemu, hmotnosti a času - znát základní převodní vztahy - na základě základních převodních vztahů převádět jednotky přes dva měnitele |
||
Tělesa | - rozpoznat základní tělesa (opakování) | ||
Obvody a obsahy | - správně popsat postup výpočtu obvodů a obsahů rovinných útvarů - rozpoznat, kdy jde ve slovní úloze o výpočet obvodu, nebo obsahu - vytvořit slovní úlohu pro výpočet obvodu nebo obsahu |
11. týden (12. 3. - 15. 3.)
Předmět | Učivo | Co by měly děti umět | Doporučená cvičení |
ČJ | Zájmena | - na základě funkce jednotlivých druhů k nim přiřazovat příklady zájmen | |
- používat vhodné tvary zájmen v rámci vět | |||
Slovní druhy | - správně definovat jednotlivé slovní druhy, definici použít při přiřazování slov - rozlišit přivlasňovací přídavné jméno a zájmeno - rozlišit spojku a vztažné zájmeno ve větě |
||
Pravopis | - použít známá pravidla pravopisu při doplňování i/y | UČ str. 91/cv. 6 | |
M | Desetinná čísla | - vytvořit si konkrétní představu o desetinném čísle (představit si daný počet) - desetinné číslo správně přečíst a zapsat - znázornit desetinná čísla na číselné ose - porovnat desetinná čísla - pochopit vztah mezi desetinným číslem a smíšeným desetinným zlomkem |
|
Početní operace | - použít správný algoritmus početních operací (automatizace postupů) | ||
Tělesa | - rozpoznat základní tělesa (jehlan, kužel, koule) - najít je v reálném světě |
10. týden (5. 3. - 9. 3.)
Předmět | Učivo | Co by měly děti umět | Doporučená cvičení |
ČJ | Zájmena | - vyjmenovat druhy zájmen - vysvětlit funkci různých druhů zájmen - na základě této funkce přiřazovat příklady zájmen v základním tvaru k druhům |
PS st. 25 a 26 |
Přídavná jména | - procvičovat skloňování přídavných jmen - procvičovat doplňování koncovek, přiřazování k vzorům a druhům |
PS str. 20 / cv. 7-9 str. 21 |
|
Pravopis | - procvičovat aplikaci známých pravidel pravopisu | UČ str. 78 / cv. 1a) | |
M | Číselný obor > 1 000 000 | - pojmenovat řády v čísle > 1 000 000 - zapsat číslo s daným počtem řádků - napsat správně pod sebou totožné řády při pamětném + a - |
PS 1 str. 9 /cv. 23 UČ str. 20 a str. 26 |
Tělesa | - rozpoznat základní tělesa (krychle, kvádr, válec) - určit, z jakých rovinných obrazců se tato tělesa skládají - najít je v reálném světě |
9. týden (26. 2. - 2. 3.)
Předmět | Učivo | Co by měly děti umět | Doporučená cvičení |
ČJ | Slovesa | - časovat slovesa v čase přítomném - aplikovat pravidlo o psaní i v koncovkách sloves v přítomném tvaru |
|
Pravopis | - rozlišit a správně aplikovat pravidlo pravopisu i ve cvičení s více pravopisnými jevy: koncovky podstatných a přídavných jmen (vzory), koncovky příčestí minulého (shoda přísudku s podmětem), koncovky přítomného tvaru sloves, i/y v základech slov (předpony, vyjmenovaná slova a slova k nim příbuzná) - rozlišit rozdíl mezi slovem vyjmenovaných (v jiném než základním tvaru) a příbuzným |
UČ str. 83/cv 6 a) | |
Práce s textem | - rozvíjeli jsme kritické myšlení při práci s informacemi - možnosti ověřování pravdivosti informací |
||
M | Početní operace | - procvičovat a automatizovat algoritmy početních operací (písemných i pamětných) |
UČ str. 16/cv. 10 str. 21/cv. 8 |
Slovní úlohy | - pochopit a vyřešit různé typy slovních úloh | UČ str. 10/ cv. 4-6, 8 str. 11/cv. 2 str. 12/cv. 3 str. 21/cv. 7, 8 |
|
Číselný obor > 1 000 000 | - správně přečíst a zapsat číslo > 1 000 000 - porovnat tato čísla - zaokrouhlit je (při zaokrouhlování používat znak zaokrouhlení) |
UČ str. 21/ cv. 3 | |
Převody jednotek | - používat základní převody jednotek délky, hmotnosti, objemu a času při řevádění - zvládat převody mezi jedním a dvěma nejbližšími měniteli (např. cm na m) |
||
Střed úsečky | - narýsovat střed úsečky pomocí kružítka - zapsat, z jakých částí se skládá úsečka po rozdělení na poloviny, a zápis správně přečíst (IASI + ISBI = IABI) |
8. týden (19. 2. - 23. 2.)
Předmět | Učivo | Co by měly děti umět | Doporučená cvičení |
ČJ | Slovní druhy | - definovat slovní druh - přiřadit slova ke slovnímu druhu na základě definice |
UČ str. 91/cv. 4 |
Slovesa | - poznat slovesa v textu - rozlišit tvary sloves (tvar jednoduchý-složený, tvar určitý-neurčitý=infinitiv) - obměňovat tvary sloves podle zadání - určit mluvnické kategorie sloves (osobu, číslo, způsob, čas) - upravit slovesa podle zadaných mluvnických kategorií - rozlišit zvratná slovesa |
PS str. 25-26 | |
Přídavná jména | - určit vzor a druh - doplnit koncovky přídavných jmen měkkých a tvrdých |
UČ str. 71-74 | |
Pravopis | - rozlišit a správně aplikovat pravidlo pravopisu i ve cvičení s více pravopisnými jevy: koncovky podstatných a přídavných jmen (vzory), koncovky příčestí minulého (shoda přísudku s podmětem), i/y v základech slov (předpony, vyjmenovaná slova a slova k nim příbuzná) - rozlišit rozdíl mezi slovem vyjmenovaných (v jiném než základním tvaru) a příbuzným |
UČ str. 74/cv. 6) | |
M | Početní operace | - automatizovat algoritmy početních operací (písemných i pamětných) - stanovit pořadí početních operací ve složených příkladech (počítání s předností) |
UČ str. 7-9 |
Slovní úlohy | - pochopit, správně formálně zapsat a vypočítat slovní úlohu s více početními operacemi (v rámci samostatné práce jsme se zaměřili na individuální rozvoj mat. kompetencí dětí, zejména správnost řešení, práci s chybou, zvýšení rychlosti a samostatnosti při práci) |
||
Zlomky | - vypočítat více částí z jednoho celku (např. 3/4 ze 120 = ___) | ||
Převody jednotek | - zvládat základní převodní vztahy jednotek délky, hmotnosti, objemu a času | ||
Osová souměrnost | - rozlišit osově souměrné útvary - najít osu souměrnosti v osově souměrném útvaru - dokreslit chybějící polovinu osově souměrného útvaru |